Sisäinen ja ulkoinen kaapelointi DIY-kaiuttimeen

tn74

Käyttäjä
Liittynyt
6.7.2009
Viestejä
4
Olen rakentamassa legendaarisia HIfi 45/3- ja 12/2 -kaiuttimia ja kyselisin, että mitä kaapelia (merkki ja paksuus) kannattaisi käyttää kaiuttimen sisäisessä kaapeloinnissa ja miksei myös ulkoisessakin (vahvistimesta kaiuttimeen)? Nämä ovat varmaan paljon makuasioita ja käsitykset hyvästä ja paremmasta vaihtelevat paljon. Mutta uskalsin nyt kuitenkin kysyä aiheesta. Olen lukenut Hifimaailma 4/2012 -lehden kaapelivertailun, jossa halpa 0,75mm Vivanco bl 75w sai hyvät arvostelut ja se olisi ainakin halpaa. En aio käyttää valtavan kalliita kaapeleita. Ymmärrän myös, että kaapelin hyvyyteen vaikuttaa käytetty vahvistin, soitin ja itse kaiuttimet, mutta etsisin nyt sellaista yleispätevää johtoa, joka ei ainakaan ole huono millään alueella. Ehkä äänen lämpimyys viehättäisi minua henkilökohtaisesti (Hifi 45/3 on hiukan viileä).
 
Joku halvin mahdollinen vaikka 2,5mm2 kokoluokassa. Et huomaa mitään eroa kaapelien välillä.
 
^ei ole ei. Kannattaa valita sisäkaapelointiin mahdollisimman taipuisaa ja kevyttä piuhaa. Jäykkiä naruja on ärsyttävää taitella kotelon sisään. 1.5-2.5mm2 ohutsäikeinen kaapeli ilman kumivaippoja on mukavaa käyttää.
 
Juu 1,5-4mm[SUP]2[/SUP] poikkipinta-alaa. Ja sitten katso, että se johdin on oikeasti kuparia OFC (Oxygen Free Copper) eikä CCA (Copper Clad Aluminium). Taipuisuus helpottaa monessa kohtaa vaikka ei heti uskoisi.
 
Kannattaa hankkia asiallista merkkitavaraa. Minulla on noita halpoja markettijohtoja, joita olen käyttänyt kaikenlaisiin kokeiluihin ja olen vuosien varrella ihmetellyt niiden äänellisiä eroja
kallimpaan tavaraan nähden. Asia selvisi lopullisesti tässä justiinsa, kun mittasin niitä milliohmimittarilla, niissä on jopa 3 kertaa suurempi resistanssi kuin oikeissa kuparijohdoissa! Elikkäs
näin meitä halvalla pannaan. kyllähän se sähkö seosmetallissakin kulkee, mutta poikkipintaa täytyy vastaavasti kasvattaa. Nyt löytyi kuultava ero, jonka pystyy myös mittaamaan.
 
Tässä yhden parin vertailuarvot: Piuha 1, merkkitavaraa, 3.5 mm2, pituus 260cm, resistanssi 0.045 milliohmia. Piuha 2, ei ihan halvinta markettikamaa,
4.0 mm2, pituus 310cm, 0.087 milliohmia, eli tässä resistanssin suhde noin 1:2. Hyllystä löytyy vielä huonompaakin.
 
Tässä yhden parin vertailuarvot: Piuha 1, merkkitavaraa, 3.5 mm2, pituus 260cm, resistanssi 0.045 milliohmia. Piuha 2, ei ihan halvinta markettikamaa,
4.0 mm2, pituus 310cm, 0.087 milliohmia, eli tässä resistanssin suhde noin 1:2. Hyllystä löytyy vielä huonompaakin.
Vaikuttaa uskomattoman pieniltä noi resistanssit.
 
Sori, piti kirjoittaa ohmia, todellinen resistanssi on muuten pienempi, kun mittarin kiinteät johdot on tuossa mukana, noin 0,01 ohmia pois lukemista.
Siis johto 1, noin 0,035 ohmia, johto 2, noin 0.077 ohmia. Tarkan arvon oikean kuparin vastuksesta saa laskemalla, jos ilmoitettuun poikkipintaan
on luottamista.
 
Joskus saattaa tuntua näpertelyltä jonkin johdonpätkän tai liittimen nysvääminen mutta jokainen signaaliketjussa oleva komponentti, kaapeli, liitos, liitin jne. huonontaa musiikkisignaalia.
Kun näitä, vaikka mitättömän pieniltäkin vaikuttavia, musiikkisignaalia huonontavia komponentteja on signaalitiellä useita peräkkäin saattaa niiden yhteisvaikutus olla lopputuloksessa kuuluva.
Myös kajarin sisäkaapelointiin ja liitoksiin on tämän vuoksi perusteltua kiinnittää huomiota. Lisäksi kun homman tekee kerralla mahdollisimman hyvin, voipi asian sitten unohtaa.

Enkä voi tässä yhteydessä olla mainitsematta, että juotoksia kannattaa harjoitella etukäteen niin kauan, että homma on hanskassa.
Hakkeepi vaikka romulavalta jonkun laitteen ja harjoittelee sen kanssa juotosten tekoa, ettei käy kuten oheisessa kuvassa kaiutinterminaalien juotosten kanssa on käynyt.

katso liitettä 56052
 
Viimeksi muokattu:
Ennenkuin tässäkin ketjussa alkaa taisto kaapeleiden äänellisistä eroista, kannattaa käydä tuolta lukemassa.
https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php/115011-Kerran-vielä-kaiutinkaapeleista/page18
Tuolla päästiin hyvin perusteluin siihen lopputulokseen, että kyllä niissä on eroja.

Ainakin Hannes voisi käydä lukasemassa, niin ei tarvitse joka ketjussa käydä väittämässä ettei kaapeleissa voi olla eroja ihan vaan sen takia kun niitä ei itse kuule tai ei halua kuulla.
 
Itse laittaisin kaiuttimen sisään samaa tavaraa mitä on kaiutinkaapelinakin.
 
^Tuossa on logiikkaa, käytännössä vaan melko työläs vaihtoehto kun vasta korva kertoo, onko lopputulos mieleinen. Olen kuullut harrastajista, jotka vaihtavat kajarikaapeleita tiuhemmin kuin sukkiaan. Kajarikaapeleiden vaihdon yhteydessä puristidiyukko vaihtaisi tietty sisäjohdotuksenkin...
 
Itselleni tärkeitä asioista on, että kaiuttimille menee yhtä pitkät johdot jokaiselle. Sama kaapeli menee vahvistin->kaiutin->sisäinen johdotus. Lisäksi se saisi olla edullista, koska sitä kuluu...
 
Mää tarkastaisin tässä kohtaa jakarissa olevan basson sarjakelan DC vastuksen.. Samoin kiinnittäisin huomiota elementtien näkemään syöttöimpedanssiin toistokaistan ulkopuolella.

- F
 
Taas viedään aloituspostaajaa kuin pässiä narussa, kun tosihifistelijät väittelee kaapelien eroista :)

Totta kai helposti käsiteltävää kaapelia kannattaa käyttää. Muuten ei ole merkitystä.

Voisin tähän väliin sanoa, että haastan kaikki sokkokuunteluun kaiuttimien sisäisten kaapeleiden eroista ja palkintona on lämmintä kättä. Muuutta taidan jättää sanomatta.
 
Kaapelikeskusteluihin tarvis aina PWK:n Bullshit lätkän.

bullshit.jpg

ite suosin silikonikuorellista normi kupariletkua, sitä saa kieputettua fantsusti ja jos joku kuulee eroja "parempiin" johtoihin verrattuna on pikkusen sakee
 
Back
Ylös